בקרוב קנאביס רפואי ללא מע”מ?

קנאביס רפואי עומד בתנאים הנדרשים למכירתו ללא מע"מ, כך שניתן להוזיל את המחיר לצרכן ב-17% לפחות, אך משרד הבריאות בינתיים לא מתייחס לאפשרות זו שהוצעה לו בשבוע שעבר על ידי מגזין קנאביס.

משרד הבריאות קיבל הצעה נוספת ממגזין קנאביס שתאפשר הוזלת מחירי הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת ב-17%, זאת לאחר הצעה קודמת שייתכן ותאפשר להוזיל את העלויות ב-30% או 40% נוספים. יחד, אם היה מקבל משרד הבריאות את ההצעות, ניתן היה אולי להוזיל את המחיר לצרכן בעד כ-50%.

על פי ההצעה הקודמת התבקש משרד הבריאות לאפשר מכירת קנאביס רפואי בשיווק ישיר – כלומר מהמפעל למטופל – כפי שהיה נהוג באסדרה הישנה. ביטול שתי החוליות האחרונות בשרשרת – בתי המסחר ובתי המרקחת – יאפשר הוזלה משמעותית של עד 40% במחיר, כך על פי מומחים בענף.

קנאביס רפואי ללא מע”מ

כעת, ההצעה השנייה שהציג מגזין קנאביס לאחרונה בפני משרד הבריאות, היא לאפשר את מכירת הקנאביס הרפואי ללא מע”מ (17%) – זאת בהתאם לסעיף 30(א)(13) לחוק מס ערך מוסף, המאפשר מכירת ירקות, פירות וצמחי מרפא ללא מע”מ.

קנאביס רפואי, אשר הוכר רשמית לפני כשנתיים על ידי ממשלת ישראל כענף חקלאי לכל דבר, עומד לכאורה בתנאים שאמורים לאפשר מכירתו ללא מע”מ. משרד הבריאות היה יכול לקדם את הרעיון עוד אז בשנת 2017, אך לא עשה זאת מסיבה לא ידועה. על מנת לאשר זאת כל שצריך הוא דיון בועדת הכספים ותמיכה של משרד החקלאות.

על פי החוק (PDF) ניתן למכור צמחי מרפא ללא מע”מ כל עוד לא עברו עיבוד (טחינה, ייבוש בתנור, אידוי וכו’). כלומר – שמני קנאביס למשל לא ניתן יהיה למכור ללא מע”מ, וכך גם תפרחות גרוסות או ג’וינטים (“גליליות”), אך תפרחות קנאביס שאינן עוברות עיבוד אלא רק אריזה – בהחלט עומדות בהגדרה זו. “זו רשלנות של משרד הבריאות שלא עשה זאת עד כה,” אומר גורם בענף.

המחירים ממשיכים לעלות

משרד הבריאות קיבל את ההצעה והודיע שייבחן אותה, אך בינתיים לא מקדם כל שינוי מסוג זה. כזכור גם את ההצעה הראשונה לשיווק ישיר מהמפעל למטופל משרד הבריאות הודיע שייבחן אך עד כה לא נתקבלה החלטה בעניין זה. הצעה נוספת להתיר למטופלים לגדל קנאביס בעצמם תעלה השבוע לדיון בביהמ”ש בעקבות עתירה שהגישו מטופלים.

בינתיים ממשיך משרד הבריאות להתיר לבתי המרקחת לגבות סכומי עתק על הקנאביס הרפואי, שעלה עד כה באסדרה הישנה 370 ש”ח לחודש בלבד וכעת מגיע למחירים של עד 2,000 ש”ח לחודש ויותר. נסיון משרד הבריאות לקדם פיקוח מחירים על הענף זוכה להתנגדות ועוד תלוי דיונים בכנסת, אך לפי גורמים המעורים בפרטים הסיכוי שיאושר אינו גבוה. בשבוע שעבר פירסם משה”ב קול קורא בבקשה מהעוסקים בענף להביע עמדתם בעניין זה באופן רשמי.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר